سینما کده سینما کده
خانه » اخبار سینما وتلویزیون » فیلم (یک سطر واقعیت) بخشی از دغدغه های قشر فرهنگی را به تصویر کشیده است

فیلم (یک سطر واقعیت) بخشی از دغدغه های قشر فرهنگی را به تصویر کشیده است

سینما کده

cinema-film

فیلم یک سطر واقعیت

به گزارش سینما کده نشست نقد و بررسی فیلم «یک سطر واقعیت» با حضور «علی وزیریان»(کارگردان)،«جواد نوروز بیگی»(تهیه کننده)،«حسین یاری»، «مهراوه شریفی نیا»(بازیگران) و «کورش جاهد»(منتقد) یکشنبه۶ اسفند در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی مدیریت فرهنگی هنری منطقه ٣ و فرهنگ سرای ارسباران، «علی وزیریان» در نشست نقد و بررسی فیلم «یک سطر واقعیت»اظهار کرد: من این فیلم را برای ایران و برای آگاهی بخشی به مسوولان و کارگزاران فرهنگی کشور ساخته ام.
وزیریان افزود: من برای تبدیل فیلم«یک سطر واقعیت» به فیلم غربی می توانستم برخی از ماجراهای فیلم را تغییر دهم که چنین قصدی نداشتم.
وی با اشاره به بخشی از داستان فیلم که ماجرای کلاه برداری از یک زوج فرهنگی است، اظهار کرد:با توجه به تجربیات من،اتفاق کلاه برداری برای ٩٠ درصد افراد رسانه ای که با دنیای مدرن آشنا هستند، رخ داده است و بر این اساس، برای ساخت فیلم یک سطر واقعیت به مشکلات قشر فرهنگی پرداخته ام.
وی ادامه داد: تا زمانی که به خاطر دارم در سینمای ایران به مشکلات قشر فرهنگی پرداخته نشده است و اگر من تنها فقط به موضوع قشر فرهنگی می پرداختم، مخاطبی برای این فیلم نداشتم بنابراین به عنوان یک هشداردهنده و مکمل از ماجرای کلاه برداری برای پیش بردن ماجرای اصلی فیلم و جذب مخاطب بهره بردم.
کارگردان فیلم «خدا نزدیک است» با انتقاد از دیدگاه قالبی که نسبت به ماجرا و داستان فیلم در ذهن مخاطبان وجود دارد، گفت:برخی از مخاطبان قبل از اینکه فیلم را ببینند، از ماجرای آن آگاه هستند و ماجرای فیلم را بیان می کنند که این دیالوگ خوبی بین کارگردان و مخاطب نیست. 
وزیریان ادامه داد:در ایران برخلاف فستیوال های مختلفی که من در خارج از کشور شرکت می کنم،برخی قضاوت ها نسبت به فیلم بر اساس شخصیت سازنده اثر صورت می گیرد، در فستیوال های کشورهای مختلف چون مخاطبان شناختی از شخصیت من ندارند فقط آثار من را قضاوت می کنند. 
وی در پاسخ به سوال یکی از این مخاطبان که چرا در این فیلم زندگی یک مطبوعاتی شکست خورده به تصویر کشیده شده است،گفت:بخشی از مشکلات شخصیت اصلی فیلم (کسری) مشکلات مالی است، بخش دیگر مشکلات او را اطرافیان او متوجه نمی شوند، مجله های او مانند فرزندان او هستند اما کسی که مجله های او را توزیع می کند و اطرافیان او، او را درک نمی کنند و یک مطبوعاتی شکست خورده است.
«کورش جاهد» منتقد نیز در این نشست گفت: خوشحالم که فیلمی با همه ضعف ها، در سینمای نابسامان ایران به طبقه متوسط، به گروهی که دغدغه اندیشه، فرهنگ و هنر دارند، می پردازد.
وی با اشاره به داستان فیلم«یک سطر واقعیت» اظهار کرد: این فیلم به مسایل فرهنگی می پردازد که چقدر فرهنگ، دم دستی شده است. 
وی با اشاره به ویژگی های سینما گفت: نمی توانیم از سینما انتظار داشته باشیم که تمام حرف های عالم هستی را برای ما آشکار و بیان کند و بدین واسطه بگوییم که از سینما انتظار داریم که پاسخگو باشد ابتدا باید بخش کودکی وجود ما از فیلم لذت ببرد سپس به دنبال چرایی و ساختار موضوعی فیلم باشیم.
وی با انتقاد از وفور دیالوگ در آثار سینمایی ایران گفت:٩۵ درصد فیلم های ایرانی مبتنی بر دیالوگ است ومغز انسان دریک آن با این دیالوگ ها انباشته می شود،در سینمای ایران تصویر بهانه ای است تا بازیگر را ببینیم.
جاهد ادامه داد:اما سینما، هنر تصویر است، دیالوگ، تصویر را همراهی می کند، فیلم«یک سطر واقعیت» فقط از دیالوگ استفاده نکرده، برای بیان مفاهیم خود از تصویر هم استفاده کرده است. 
وی با اشاره به مضمون فیلم های آمریکایی گفت:قهرمان سازی و قهرمان پروری که مضمون فیلم های آمریکایی است در جامعه ما معنا پیدا نمی کند،بر اساس نظر برخی پدیده ضد قهرمان وارد زندگی ما شده است و سینما به ناکامی ها و سختی های بشر می پردازد. 
جاهد با بیان اینکه هدف اساسی سینما، آسیب شناسی زندگی و نشان دادن آسیب ها برای مخاطبان است،خاطر نشان کرد:زندگی امروز ما با این همه امکانات سرشار از مشکلات است،در دنیای مدرنی که زندگی می کنیم، سینما ابزار بیانی آسیب شناسی زندگی است و ناملایمات و حقیقت زندگی ما را نشان می دهد.

Cinemakade © 2018 

20791Alexa

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.


Scroll To Top